Tuesday 15 March 2011

Apa Tindakan Kita??

                       Pencemaran air semakin teruk..Tapi apa tindakan kita untuk membendungnya??Apa tindakan pihak kerajaan??Sudah adakah langkah-langkah yang diambil??Tepuk dada tanya selera..
                      

                        Pencemaran ini adalah hasil tangan orang-orang yang langsung tidak bertanggungjawab. Membuang sampah ke dalam sungai tanpa memikirkan akibat jangka masa panjang.Apa yang mereka fikir ialah mereka tidak perlu bersusah payah mencari tong sampah..Tidakkah mereka fikir kemana sampah-sampah yang dibuang itu pergi..Sampah-sampah itu tidak ghaib macam tu saja.Sampah-sampah itu akan berkumpul dan menyekat pengaliran air.Seperti aliran darah kita.Kalau sesuatu atau kolesterol menyekat laluan darah kita,sel-sel tidak dapat bekerja dengan baikMalah ada kemungkinan sel-sel badan kita akan mati.Begitu juga dengan sungai kita.Sampah-sampah yang berkumpul dihujung sungai akan menjadikan sungai itu mati disitu.Tidak boleh mengalirkan airnya ke tempat-tempat lain.
                        Mereka yang tidak bertanggungjawab membuang sampah sesuka hati saja.Industri dengan cara industrinya,pengilang dengan cara pengilangnya,yang terpelajar dengan cara terpelajarnya..Semua ini ke mana?Ke sungai kita..Sumber air kita.Kebersihan sungai tanggungjawab kita.


                        Inikah rupa sungai kita??Apa tindakan kita untuk mengembalikan keindahan sungai?? Sungai-sungai kita sudah menyerupai longkang..Kotor..Dipenuhi sampah-sarap,sisa buangan dan sisa toksik.Kerajaan telah pun menguatkuasakan undang-undang.Tapi,mereka yang tidak bertanggungjawab ini ambil pedulikah?



 



 

               

No comments:

Post a Comment